Vad är ketos?



Att vara eller inte vara i ketos?

Att vara i ketos är att försätta kroppen i ett tillstånd där där den använder fett istället för blodsocker som primärt bränsle. Levern kommer då att börja producera ketoner av fettsyrorna du äter och det är därför tillståndet kallas ketos.

Fördelarna med att vara i ketos är många; ett lågt och jämnt blodsocker, en stabil aptit, en klar och skarp hjärna (eftersom ketoner är hjärnans favoritbränsle) och sist men inte minst har ketonerna en anti-ageingeffekt.

För att komma i ketos ska kosten vara sammansatt på ett sätt som kan tyckas ovant för många. Den ska bestå av en klar majoritet fett, väldigt lite kolhydrater men även begränsat med protein. Begränsningen i protein är det som skiljer en strikt ketogen kost mot “vanlig” lågkolhydratkost, LCHF. Anledningen till att proteinet begränsas är att kroppen vid ett överflöd av protein tar till en process som kallas glukoneogenes för att nybilda blodsocker av protein. En ketogen kost består av minst 80 E% (energiprocent) fett, max 5 E% kolhydrater och max 15 E% protein. Det här innebär i praktiken att maten består av grönsaker som växer ovan jord (minus tomat, som är för sött), protein i form av kött, fisk, fågel ägg, linser eller bönor, och en stor mängd bra fett. Välj gärna naturligt feta produkter som fetare proteinkällor istället för filéer och lägg även till röror, såser och rena fetter så som kokosolja, MCT-olja och olivolja. MCT-olja (Medium Chain Triglycerides) är medellånga fettsyror från kokosolja och de tas snabbt upp i levern och används för ketonbildning och energin kommer därför cellerna tillgodo väldigt snabbt. Längre fettsyror måste ta omvägen via lymfsystemet inna de får tillträde till levern. Det krävs ca 6 msk vanlig kokosolja för att få i sig motsvarande mängd medellånga fettsyror som i 1 msk MCT-olja. De som tål mejeriprodukter kan även lägga till ghee eller smör som fettkällor.

Det tar tid för kroppen att anpassa sig och ställa om till fettförbränning. De hängivna hävdar att det tar minst 6 månader att bli fullt ketoadapterad. Många känner dock goda effekter efter mycket kortare tid än så. Det gäller att vara strikt med kosten men även andra parametrar kan kasta dig ut ur ketosen. Stress, dålig sömn och för intensiv träning har alla en naturlig effekt att höja vårt blodsocker och därför är det viktigt att som alltid se till hela livsstilen.

Jag vill dela med mig av mina egna reflektioner efter ha testat att leva ketogent en kortare tid (6 veckor). Trots att jag ätit strikt paleo med ganska låg kolhydratnivå (lite rotfrukter och max en frukt om dagen) under lång tid så kände jag av omställningen och fick lite feber och influensakänning en kväll/natt. Första veckan upplevde jag även att jag sov lite mer oroligt än vanligt och vaknade flera gånger varje natt. Efter det kom en skön period där jag kände mig stabil i energinivå, magen var lugn och som en klocka. Jag fick påminna mig själv om att det var dags att äta för jag blev inte hungrig, snarare bara lite trött om det gick för lång tid mellan måltiderna. Eftersom jag har en inflammatorisk problematik med autoimmuna sjukdomar i botten och vissa födoämnesintoleranser så åt jag en strikt och ganska smal rotationskost redan innan den ketogena perioden. När alla rotfrukter och frukter försvann och bär begränsades till några hallon eller björnbär vid enstaka tillfällen, så blev det svårt att få variation nog att kunna rotera. Det gjorde att jag åt samma saker för ofta och för mycket (framförallt kålfamiljen) och det är sånt som triggar mitt immunförsvar. Jag fick känningar av min autoimmunitet igen och bestämde mig därför för att backa tillbaka till mitt tidigare kostupplägg igen. Jag gillade verkligen känslan i kroppen av att vara i ketos och kommer absolut att prova igen i framtiden.

Kan ketos vara något för dig? Om du är nyfiken så tycker jag att du ska våga testa. Min rekommendation är dock att ta det stegvis och se till att helt ha fasat ut socker och alla spannmål för att inte få en för tuff omställning. Och som jag skrev om stress tidigare; skippa ketosen om du är inne i en väldigt stressig period för då kommer det i alla fall inte att funka att adaptera.

Lycka till!

Angela

Om du vill ha fler tips om en hälsosam livstil? Vi erbjuder hälsocoaching till dig som vill komma igång med hälsosammare och härligare vardagsvanor. Läs mer på Vitalista.se under fliken "Hälsocoaching".

Vi föreläser också! Till exempel på företag med vår uppskattade föreläsning med konkreta tips för en effektivare och hälsosammare arbetsdag. Välkommen att mejla oss på info@vitalista.se för mer information om du vill att vi kommer till din arbetsplats. Du kan också läsa mer här.

Vår bok Clean Reset - 3 effektiva steg till din läkande kost hjälper dig att ta reda på vilken mat som just du mår bra av. Den hittar du i bokhandeln eller till exempel här.

#ketos #kerogenkost #fett #högfettkost

113 views

Följ Vitalista på: 

  • Instagram Clean Grey
  • Facebook Clean Grey

© 2015 Vitalista Foto: Mattias In De Betou & Stella Cocozza