Unna dig att vila in semestern - vår krönika i Kurera



För många kan försommaren vara en tid med många aktiviteter, sådant man vanligtvis gillar kan bli en börda som pliktskyldigt bockas av. Även roliga saker blir stressande om de blir för många. Känner du som vi att det lätt kan bli för mycket av det goda? Frågar Lotta Lagerqvist och Victoria Carinci i denna krönika där de tipsar om olika sätt att stressa ned. Läs krönikan på kurera.se.


Början av juni är en intensiv period för många. Det är ju så mycket man vill göra nu när vädret tillåter och kvällarna är ljusa. Det är också högsäsong för avslutningar. Skolan såklart, men också terminsavslutningar för barnens aktiviteter och sommarfest med jobbet, kanske både för dig och din partner. Det är insamlingar till presenter, förberedelser inför picknicken eller studentbuffén och barnen vill förstås ha nya, fina examenskläder.

Det intensiva sociala schemat späds lätt på ytterligare när många vill hinna ses en sväng innan semestern. Ta en after-work med vänner, kollegor och andra trevliga personer man gärna vill passa på att träffa innan staden töms på folk och man kanske inte kommer ses igen på ett par månader.


Känner du som vi att det lätt kan bli för mycket av det goda? Även roliga saker kan bli stressande om det blir för många, för ofta. För många av oss blir försommaren ett sådant race att även aktiviteter man vanligtvis tycker mycket om mer upplevs som en börda som man pliktskyldigt bockar av en efter en.

Brukar du dessutom inleda semestern med några sjukdagar? Det är ett tydligt tecken på att du har drivit på dig själv alldeles för hårt. Stresshormonet kortisol har nämligen (kortsiktigt) en antiinflammatorisk effekt. När du har jagat upp nivån i kroppen under några stressiga veckor och det sedan sjunker under semesterns första dagar, då dippar immunförsvaret som ett resultat.


Vi vill gärna föreslå en annan hälsosammare och härligare approach; nämligen att unna dig att vila in semestern. Försommaren är en underbar tid, särskilt för oss i Sverige som har väntat så länge på sol, värme, ljus och grönska. Den här härliga säsongen är alldeles för värdefull för att slarvas bort genom ett omedvetet race i galet tempo! Det här är verkligen tiden när vi behöver passa på att unna oss att njuta av varje dag.


Här är tre sätt som hjälper oss att sakta ner tempot

1. Praktisera JOMO Vi övar oss mycket i JOMO - och börjar bli så himla bra på det! “Joy of Missing Out” är motsatsen till FOMO (Fear of Missing Out). Genom att inse att hur du än vänder ut och in på dig själv, så kommer du ändå aldrig att kunna delta i allt spännande som händer. Sånt är livet; man missar saker. No big deal. När du väl inser det och slutar känna stress över att inte alltid ‘vara på plats’, så kommer du att kunna vända situationen och sakta men säkert känna ett lugn och en glädje i den frihet detta innebär: en lucka i kalendern, en stunds egentid, ett avbrott från racet. Vi ser till att alltid hålla minst två, men gärna flera kvällar i veckan som är helt oplanerade. Luckor i kalendern som endast får fyllas av dina spontana infall: av inspiration och längtan efter något som du känner för just där och då.


2. Sänk ambitionsnivån Vi övar oss hela tiden på att sänka ambitionsnivån. Den “duktiga flickan” sitter som betong i ryggraden, men vi blir bättre och bättre på att låta den inre latmasken och livsnjutaren ta över rodret. Kom ihåg! Vi är ‘human beings’, inte ‘human doings’! Hitta ditt eget ‘good enough’ och för upp vila och återhämtning i topp på priolistan. Det är alldeles särskilt viktigt för oss kvinnor, för att vi ska må bra. Och vi tror att vi behöver hjälpas åt att uppmuntra och bekräfta varandra i att våga vila och att värdesätta vårt eget välmående framför alla måsten.


3. Gör andningsövningar Och så ibland snurrar vardagen ändå på alldeles för fort! Trots de hårdaste av prioriteringar och strikta nedskärningar i kalendern. I dessa perioder är andningsövningar vårt värdefullaste verktyg. En lugn och jämn andning aktiverar det parasympatiska nervsystemet som är kroppens lugn-och-ro system. Några minuter med slutna ögon och fokus på andetaget blir en riktig power-paus som minskar stresspåslaget i kroppen och därmed kortisolnivån. Med en medveten stresshantering med mycket plats för vila och återhämtning veckorna innan semestern kan du surfa skönt in i ledigheten. Redo att fylla på maximalt med ny energi, inspiration och kreativitet lagom till höstens jobbstart.


Njut av försommaren och unna dig att vila in semestern i år!


Lotta & Victoria


Här hittar du vår mini-kurs med 5 enkla och effektiva andningsövningar för mindre stress och mer närvaro. Priset är endast 49 kr.



Vill du ha fler tips om en hälsosam livstil? Vi erbjuder hälsocoaching till dig som vill komma igång med hälsosammare och härligare vardagsvanor. Läs mer på

under fliken "Hälsocoaching".

I vår webbshop hittar du saker som vi har skapat själva som onlineprogram och webbkurser samt saker vi gillar och rekommenderar. Du hittar den här.

Vi föreläser också! Till exempel på företag med vår uppskattade föreläsning med konkreta tips för en effektivare och hälsosammare arbetsdag. Välkommen att mejla oss på info@vitalista.se för mer information om du vill att vi kommer till din arbetsplats. Du kan också läsa mer här.

53 views

Följ Vitalista på: 

  • Instagram Clean Grey
  • Facebook Clean Grey

© 2015 Vitalista Foto: Mattias In De Betou & Stella Cocozza