Supergod granola med nötter och kokos



Det här är ett av mina favoritrecept! Nötter, chiafrön och kokosoljan innehåller viktiga fetter. Pumpafrön är en bra källa till zink.

Jag äter den som den är, med yogurt tillsammans med bär eller med en härlig smoothie-bowl. Jag skulle kunna sätta i mig hela burken på en dag! Det enda som stoppar mig är att jag inte hinner göra nya tills nästa dag. Älskar den!


Receptet har jag hittat i Sarah Wilsons bok I quit sugar.

Det här behöver du: 5 dl blandade nötter t.ex. mandel, cashew, pecan, valnöt, hasselnötter 0,5 dl pumpafrön 2 dl kokoschips 2 msk chiafrön 0,5 dl smält kokosolja 2 msk rismaltsirap (Honung eller lönnsirap funkar också. Du kan även helt utesluta sötning om du vill.) 1 tsk kanel

Man kan även ha i ett par dl havregryn om man vill.

Sätt på ugnen på 120 grader. Smält kokosoljan i ett vattenbad. Hacka upp nötterna grovt. Blanda alla ingredienser i en skål. Sprid ut på en plåt med bakplåtspapper. Rosta i ugn 15-20 min beroende hur knaprig du vill ha den. Låt dem svalna och förvara dem torrt i en glasburk.

#nötter #granola #omega3 #glutenfritt #fett

75 views

Följ Vitalista på: 

  • Instagram Clean Grey
  • Facebook Clean Grey

© 2015 Vitalista Foto: Mattias In De Betou & Stella Cocozza