Slipp höstförkylningen med våra bästa tips!


Inlägget innehåller köplänkar till Greatlife.se och Bodystore.se.

Igår sken solen lika underbart som på den vackraste sommardag. Men idag är det mulet och betydligt kyligare. Att hösten är här råder ingen tvekan om; färgstarka höstlöv virvlar vackert i luften och ligger på många ställen i gula och röda drivor på marken. Och kvällarna blir mörka tidigt. Höstkyla och färre timmar dagsljus innebär att vi spenderar mer tid inomhus och utsätts i större utsträckning för andra människors virus. Därmed drar höstförkylningarna igång!

Men det finns flera knep att ta till för att hålla dig frisk hela höstan. Här delar vi med oss av våra bästa tips.

KOSTEN: det grundläggande är alltid kosten. Genom att ge din kropp näringsrik mat och minska rejält på socker, snabba kolhydrater och näringsfattig processad färdigmat lägger du grunden för att kroppen får de byggstenar den behöver för att orka hålla dig pigg och frisk i höstmörkret.

VILA: växla ner en växel och ta det lite lugnare. Stress sänker immunförsvaret och genom att lägga lite mer tid på vila, återhämtning och kanske någon extra timmes sömn per natt nu under det mörka halvåret ger du immunförsvaret chansen att piggt bekämpa elaka virusangrepp.

FRISK LUFT: spendera så mycket tid du kan utomhus och andas frisk luft. Inomhusluften såhär års är inte bara fylld av baciller, den börjar även bli varm och torr och det innebär känsligare slemhinnor där virus lättare kan få fäste. Ta gärna en promenad på lunchen.

VITAMINER: Det finns några vitaminer som stöttar immunförsvaret lite extra:

- C vitamin höjer vår motståndskraft och förebygger, mildrar och förkortar förkylningar. Ta gärna en förebyggande dos på 2- 4 gram per dag i förkylningstider, och känner du av förkylningssymtom öka dosen till 1-2 g per timme, tills avföringen blir lös, C vitamin kan ha en laxerande effekt. Dessa två produkter gillar vi pga deras mycket höga kvalité och att de är s.k. "whole food form". De är också snällare mot magen. Föredrar du tabletter eller pulver?

- D vitamin är starkt kopplat till ett välfungerande immunförsvar. Många människor, särskilt här uppe i norr, lider brist. Nu hjälper solens strålar inte längre vår hud att producera D vitamin, så det är dags att ta en daglig underhållsdos på åtminstone 2 000 IU fram till solen strålar i maj igen.


MINERAL:

- Zink är en väldigt viktig pusselbit för att hålla sig influensa-fri. Zink stärker immunförsvaret och den som har låga nivåer har lättare att bli förkyld och tar längre tid på sig att bli frisk. Studier har visat att personer som tog extra zink blev friska i genomsnitt 1-2 dagar snabbare än de som inte gjorde det. Ta mellan 50-200 mg per dag under influensaperioden.

PROBIOTIKA: 70-80 % av vårt immunförsvar finns i mage och tarm. Att boosta med goda bakterier, antingen genom mjölksyrade grönsaker som t.ex. surkål eller ett probiotikatillskott är en klok idé. Studier har visat att barn som dagligen äter probiotika mer sällan blev sjuka, och när de blev det blev de snabbare friska. En annan studie har visat att en specifik typ av bakteriestam; bacillus, visade sig ha kraftfullt hämmande anti-influensa egenskaper.

ECHINACEA: medicinalväxten echinacea, röd solhatt, är direkt virushämmande och har även en förebyggande effekt. Studier har visat att infektionsrisken kan halveras med echinacea. Men börja ta dropparna så snart som möjligt när du känner symtom. Echinacea finns som droppar, men att dricka echinacea-te har också visat sig effektivt.

ANTI-FÖRKYLNINGSTE: Prova gärna vårt eget recept på anti-förkylningste som vi kokar av färsk ingefära- och gurkmejarot. Låt rötterna sjuda i vatten i tunna skivor under 20 minuter. Sila och häll upp i en kopp och låt svalna något. Ha sedan i några droppar färsk, raw honung, ca 2 krm ceylon-kanel per kopp och pressa i saften av en halv citron.

Ta väl hand om dig och håll dig frisk i höst!

Victoria

Vill du ha fler tips om en hälsosam livstil? Vi erbjuder hälsocoaching till dig som vill komma igång med hälsosammare och härligare vardagsvanor. Läs mer på Vitalista.se under fliken "Hälsocoaching".

Vi föreläser också! Till exempel på företag med vår uppskattade föreläsning med konkreta tips för en effektivare och hälsosammare arbetsdag. Välkommen att mejla oss på info@vitalista.se för mer information om du vill att vi kommer till din arbetsplats. Du kan också läsa mer här.

Lyssna gärna på vår podcast Hälsosnack med Lotta och Victoria. I nästan varje avsnitt intervjuar vi en aktuell hälsoprofil som delar med sig av forskning, fakta, goda råd och en massa inspiration. Du hittar den överallt där du vanligtvis lyssnar på poddar, som Spotify, Acast och Podcaster.

Vår bok Clean Reset - 3 effektiva steg till din läkande kost hjälper dig att ta reda på vilken mat som just du mår bra av. Den hittar du i bokhandeln eller till exempel här. Vi har också skapat en inspirerande och praktisk webbkurs i samarbete med tidningen Hälsa. Den hittar du här.

#förkylning

462 views

Följ Vitalista på: 

  • Instagram Clean Grey
  • Facebook Clean Grey

© 2015 Vitalista Foto: Mattias In De Betou & Stella Cocozza