Nya härliga vanor!



Visst är det härligt när man kommer till insikt om att man vill göra en förändring för att man till exempel vill må bättre och få mer energi? Man ger dig själv löften om att sluta med godis, äta mer grönsaker och att börja träna. Man sätter igång med stark motivation och beslutsamhet och det går jättebra! Till en början... Men hur vanligt är det inte att efter några veckor, några bakslag, lite motstånd eller en förkylning... och vips, är man tillbaka där man började. Man känner sig lite misslyckad men har trovärdiga förklaringar för sig själv om varför det inte gick, den här gången heller...

VI har alla varit där, oavsett om det handlar om att äta hälsosammare, träna mer, få till en daglig meditationsrutin eller sluta med socker/nikotin/koffein.... You name it! Hur lyckas man egentligen?!?

Ja, visst krävs det en del disciplin i början. Motivation är bra, och vilja. Men sen finns det en hel del bra knep man kan ta till också. Som t.ex. de här:

  • Formulera målen på ett motiverande sätt, tex "att fylla halva tallriken med grönsaker" och att "komma ut i löpspåret två ggr i veckan" är två tydliga och motiverande mål jämfört med tex "att gå ner 3 kg till påsk" eller "att inte äta godis".

  • Planering, planering, planering! Vad det än är du ska göra, se till att planera in och förbereda dig i förväg. Planera in din träning i kalendern och se till att väskan är packad. Planera veckans mat, handla hem nyttiga saker och se till att du har tid att laga den.

  • Du är aldrig ensam! Berätta för din familj, kompis, kollega om dina nya vanor och se till att du har någon som är med och stöttar dig och håller dig ansvarig. Skaffa en träningskompis som du tränar med. Starta en Facebook-grupp där ni kan stötta varandra.

  • Sätt delmål och belöna dig med något härligt när du når dem. Efter 10 löprundor får du lyxa till det med tex. en massagebehandling, ett nytt träningsplagg eller en blomsterbukett.

  • Det är inte hela världen om du gör snedsteg eller misslyckas under vägen. Se det som en lärdom och inte ett skäl att ge upp.

  • Följ upp! Skaffa en dagbok, tex matdagbok, träningsdagbok, yogadagbok eller vad det nu är du vill få in en bättre rutin på och reflektera varje dag hur det har gått och hur det känns.

Lycka till!


12 views

Följ Vitalista på: 

  • Instagram Clean Grey
  • Facebook Clean Grey

© 2015 Vitalista Foto: Mattias In De Betou & Stella Cocozza