När prioriterade du sömnen senast?



Barnen sover äntligen och nu vill du passa på att kolla på några avsnitt av din favvoserie på Netflix ... eller du kommer hem sent från jobbet, äter middag framför tv-n och kopplar upp dig för att kolla mail, slänga ett öga på Facebook, läsa nyheterna och kolla aktiemarknaden... och vips så är klockan över midnatt... eller du kommer hem sent efter en kul AW med tjejerna och igår var det jobbmiddag och imorgon har du en dejt... Sova kan man väl göra när man blir gammal eller..?

Skulle det ändå inte kännas bra att vakna pigg och utvilad på morgonen, ha knivskarpt fokus och känna sig inspirerad och kreativ istället för trött, hängig och ofokuserad? Att få tillräckligt med sömn kan faktiskt göra enorm skillnad på din livskvalitet.

Visst, det är lätt att skylla din trötthet på decembermörkret så här års, och vi behöver ju dagsljus för att få energi på dagen. Att ta en promenad vid lunchtid är därför en god idé, men också för att bädda för bättre sömn. Dagsljus hjälper våra hormoner att balansera vår dygnsrytm och gör oss pigga på dagen och trötta på kvällen, precis som det ska vara. Vi kommer inte undan att det är god och tillräckligt med sömn som vi alla behöver för att må riktigt bra!

När vi sover stärks immunförsvaret och vi står emot influensa och förkylningar bättre. När vi sover bildas hormoner för tillväxt, aptit, metabolism, reproduktion och andra funktioner. Våra organ vilar och vävnader återbildas. Om du tränar på dagtid repareras och nybildas muskelvävnad när du sover. Hjärnan bearbetar intryck och lagrar minnen för att du ska kunna lära dig nya saker och ta emot ny information nästa dag. Du blir på bättre humör när du är utvilad och ökar din sexuella lust. Hur bra är inte det?

För lite inspiration att prioritera sömnen framför annat får du våra bästa tips för bättre sömn:

  1. Försök att gå och lägga dig vid samma tid varje kväll

  2. Minska på kaffe/koffein

  3. Stäng av dator/mobil/läsplatta/tv

  4. Ät inte inom två timmar innan läggdags

  5. Motionera regelbundet

  6. Drick inte så mycket vätska på kvällen (Se till att dricka dina 8 glas vatten under dagtid)

  7. Se till att ditt sovrum är tillräckligt mörkt, svalt och tyst.

  8. Investera i en bra säng, skönt täcke och kudde och sköna sängkläder

  9. Ha en skön kvällsrutin som signalerar till kroppen att det snart är läggdags

  10. Känn efter i kroppen när du är trött och ignorera inte det. Gå och lägg dig!

#sömn

9 views

Följ Vitalista på: 

  • Instagram Clean Grey
  • Facebook Clean Grey

© 2015 Vitalista Foto: Mattias In De Betou & Stella Cocozza