Mera mjölk



Att konsumera komjölk är inte helt riskfritt. Många upplever faktiskt negativa hälsoeffekter av det som vi en gång itutats är bland det nyttigaste som finns. Och att det ger starka ben. Men Sverige är det land i världen som har bland den högsta incidensen osteoporos.

Det finns flera anledningar till att komjölk kanske inte är så himla nyttigt för oss människor.

Mjölk innehåller en hög halt av proteinet kasein som i studier har visat sig ha starka inflammationsframkallande egenskaper. Detsamma gäller sockerarterna laktos och D-galaktos som finns i mjölk.

Mjölken som står på våra butikshyllor idag är dessutom både pastöriserad (upphettad för att ta död på bakterier) och homogeniserad (mjölkfettet slås sönder till mindre delar så att den inte ska skikta sig). Många påstår att detta leder till problem för vår kropp bl.a. p.g.a. att det bildas s.k. upphettningsgifter (där akrylamid är ett exempel på detta) men också för att kroppen kan ha svårt att känna igen (och därmed reagerar på) de förändrade molekylerna.

Att ca 80% av vår mjölk kommer från kor som är dräktiga gör att den innehåller höga halter av hormoner. Och för att få den lilla kalven att växa till sig (vilket ju är komjölkens främsta syfte) innehåller den mycket tillväxthormoner. Det här kopplas samman med vissa cancerformer som är beroende av hormoner t.ex. bröstcancer och prostatacancer.

Eftersom komjölk kopplas ihop med så många risker gör man ur ett hälsoperspektiv klokt i att minimera sin mjölkkonsumtion.

Och det är lätt! Det finns många alternativ. T.ex. nötmjölk, havremjölk, rismjölk eller kokosmjölk. Har du inte redan börjat botanisera i den vegetabiliska mjölkhyllan är det hög tid att göra det nu!

Om du har tid och lust är det förvånansvärt lätt att göra sin egen mjölk såsom t.ex. mandelmjölk. Hemlagat har ju alltid fördelen av att du vet precis vad som finns i, hur mycket sötning det innehåller osv. En ingrediens att se upp med i flera köpta vegetabiliska mjölker t.ex. är karragenan (finns även i komjölksprodukter, se E407) som är ett förtjocknings- och stabiliseringsämne som kan störa mag/tarmfunktionen och bidra till inflammation.

Hursomhelst. Vidare till receptet!


Du behöver en nötmjölkspåse eller annan finmaskig silduk. Och en stark blender.

Kvällen innan du ska göra din nötmjölk lägger du 2 1/2 dl ekologiska mandlar i blöt.

När det är dags för tillagningen häller du bort blötläggningsvattnet och sköljer av mandlarna. Lägg dem sen i blendern tillsammans med 1 liter vatten, och kör dem i några minuter tills de är helt finfördelade. Därefter silar du mjölken genom silduken och kramar ur riktigt ordentligt.

Nu har du din alldeles egen supergoda mandelmjölk! Häll upp på glasflaska och förvara i kylen i upp till tre dagar.

Men. Why stop now?

Nu passar vi på att genast använda basen till två goda drycker.

Nummer 1: smaksätt den naturella mandelmjölken med 1-2 urkärnade medjool-dadlar, en tsk vaniljpuver och en nypa salt. Mixa och njut!

Nummer 2: använd den naturella mandelmjölken som bas i en grön smoothie. Ta en rejäl näve grönkål, en fjärdedels ananas, en matsked hampafrö, en matsked chiafrö och späd sedan med ca 2 dl av mjölken. Mixa i blendern och späd eventuellt med mer mjölk tills du får den konsistens du vill ha. Gott och nyttigt mellis!


Här kan du läsa vad professor Stig Bengmark har att säga om komjölk.

#mjölk #antiinflammatoriskkost #mirakelmage #smoothie #recept #mellis

17 views

Följ Vitalista på: 

  • Instagram Clean Grey
  • Facebook Clean Grey

© 2015 Vitalista Foto: Mattias In De Betou & Stella Cocozza