• lotta

Mer energi i höst!

Innehåller annonslänkar på saker vi gillar


Så länge någonting är roligt så kan barn hålla på hur länge som helst, i alla fall nästan. De verkar ha en aldrig sinande källa för energi och ofta räcker det med en liten kort paus och kanske lite mellis för återhämtning. Sen är de igång igen med nästa äventyr.


Ibland möter man även vuxna med samma sprudlande och härliga energi, de som oavsett årstid, orkar göra precis det som de vill. Att inte orken eller lusten sätter stopp, utan att man har den energi som behövs för att leva ett rikt och härligt liv.


Jag är helt övertygad att bara för att man har levt lite längre, betyder det inte att energin behöver tryta. Man behöver kanske bara se till att fylla på med rätt saker, få till återhämtning och kanske implementera några biohacks eller genvägar för att få fart på energiproduktionen i cellerna.


Här delar jag några av våra bästa tips för att säkerställa att man har gott om energi för att få en fantastisk höst även när dagarna blir kortare och höstmörkret sänker sig.


Tips nummer 1: Satsa på din sömn, både på kvalitet och kvantitet!

Det bästa knepet för att sova gott om natten är att se till att man får dagsljus på dagen, gärna tidigt på dagen. Det signalerar nämligen till kroppen och hjärnan att det är dag och att vi ska vara vakna (bara en sådan sak ger dessutom en omedelbar energiboost!). Sen när det blir kväll och mörkt vet hjärnan att det är dags att producera melatonin, alltså det hormon som gör oss sömniga. Det är också därför som vi ska undvika blått ljus från skärmar under kvällstimmarna. Det kan nämligen lura hjärnan att det är dag fortfarande så att melatoninproduktionen störs och vi blir pigga istället för trötta.


Att röra på sig under dagtid är också ett bra knep att boosta kvaliteten på sömnen. Motion är så fantastiskt för så mycket och bättre sömn är bara en av många fördelar.


Se till att gå i säng i tid, gärna ett par timmar innan midnatt, och sov i ett mörkt och svalt rum. De flesta människor mår som bäst om de fått sova mellan 6-8 timmar varje natt.


Tips nummer 2: Ät mer fett!

Fett är vår allra bästa källa till energi! Fett ger en stabil och jämn energiproduktion och våra mitokondrier älskar att använda fett som bränslekälla. Kroppen är anpassad för att vara helt i fettförbränning, dvs ketos, och helt naturligt så är de allra flesta i ett sådant tillstånd under en period på natten. Annars behöver man antingen fasta eller äta en hög andel fett (80%) för att vara i ketos.


Oavsett om du strävar efter ketos eller ej, så är det en bra idé att lägga till mer fett i din kost. Många äter på tok för lite då vi har varit fettskrämda länge. Så låt en klick smör eller ghee smälta över din mat, ringla rikligt med olivolja över salladen, ta en klick kokosolja (eller MTC-olja) i ditt kaffe eller te. Ät fet fisk, avokado, fettrika nötter och frön.


Tips nummer 3: Spola sockret och snabba kolhydrater!

Att hålla sitt blodsocker jämnt och undvika att det åker bergochdalbana under dagen är ett fantastiskt knep att även hålla energinivån jämn och hög. Man undviker den där energidippen på eftermiddagen till exempel.


Jag minns när mina luncher ofta bestod av pasta och bröd, hur jag då kämpade att hålla ögonen öppna vid tre- fyratiden på eftermiddagen. Satt man i möte då var det hopplöst svårt att hålla fokus och inte sitta och nicka till. Visst en bulle eller annan sötsak kunde ge en kortare energikick, men den blev kortvarig och gjorde inte gott för min stackars IBS-mage...


Som tur är hör det till det förflutna nu när jag äter mer fett och protein och satsar på bättre källor av kolhydrater, tex ovanjordsgrönsaker, bär och en och annan rotsak. Pumpa är en favorit och då särskilt spagettipumpa som har en smörig och fin smak som passar perfekt till köttfärssås.

Tips nummer 4: Högintensiv intervallträning

När man pratar om högre energi och energiproduktion, återkommer man ständigt till mitokondrierna, alltså våra små energifabriker som finns i cellerna. Forskning visar att högintensiv intervallträning förbättrar mitokondriefunktionen och det gäller även om man är lite äldre. Ny forskning visar nämligen att högintensiv intervallträning leder till nybildning av mitokondrier i skelett och muskler, vilket ökar energibildning och uthålligheten i musklerna. Forskarna skriver tom att det bromsar cellernas åldrande. Visst är det fantastiskt?!


Men innan du ger dig ut på ett tufft intervallpass, se till att trappa upp träningen och gå inte ut för hårt i början. Se till att värma upp ordentligt och framförallt, gör det i en form som är roligt också. För det här är tuff träning!


Varför inte samla ihop ett gäng och kör lite tabataintervaller tillsammans? Googla på tabata och träning så hittar du allt från appar till träningspass. Det finns även anpassade låtar på Spotify så att du inte behöver hålla koll på tiden.


Tips nummer 5: Drick vatten och boosta med oraffinerat havssalt

Dålig vätska- och saltbalans påverkar vår energinivå. Så att fylla på med både vatten och salt, särkilt när du tränat, är en bra idé.


Det är extra viktigt om du äter på ett sätt (mycket fett, lite kolhydrater) som håller din insulinnivå låg i kroppen. Då har vi nämligen svårare att absorbera salt och ett extra intag är att rekommendera.


Satsa på ett oraffinerat havssalt av bra kvalitet. Till exempel det här.


Tips nummer 6: Ta en snabb genväg med noga utvalda tillskott

Vissa mikronäringsämnen är särskilt viktiga för att se till att energiproduktionen funkar som den ska i kroppen.


Jag har ju redan nämnt att fett är viktigt och fettsyror som Omega-3 (EPA och DHA) är särskilt viktiga, inte bara för optimal energi. Omega-3 fettsyrorna är antiinflammatoriska och en viktig beståndsdel i hjärnan. Att säkra sitt intag av Omega-3 gör man lättast med ett tillskott och en av våra favoriter är från MorEpa, då den är så koncentrerad att det räcker med en kapsel om dagen.


D-vitamin är något som vi rekommenderar alla att ta extra av under det mörka halvåret. Det finns väldigt många fina D-vitamintillskott av olika märken, men vill man lyxa till det med en riktigt fin produkt, som ger en rejäl dos tillsammans med vitamin K1 och K2 kan man satsa på Innate.


Vitamin B3 eller Niacin som den också heter har en viktig roll i just mitokondrierna och forskning har visat i försök med ringmask kunna förlänga deras liv. Nu är vi ju inte ringmaskar, men niacin har många viktiga funktioner hos människor och jag tar gärna lite extra efter träning för att få bättre återhämtning.


En liten varning bara. Niacin kan ge en "flush", dvs rodnad och en värmande känsla i huden. Den är helt ofarlig och beror bara på att blod rusar ut i huden. Därför använder många biohackers niacin för att få vackrare hud. Har man svårt att sova kan en niacin-flush även hjälpa till med insomningen.


Vitamin B3 hittar du naturligt i kött, inälvsmat som lever, fisk, jordnötter och champinjoner. Du kan också ta den som tillskott tex den här från Great Earth.


Sist men inte minst! Sen har vi tre fantastiska ämnen som påverkar cellernas energiproduktion och det är PQQ, Coenzym Q10 och Acetyl-L-Carnintin.


Via Dr. Marcus Gitterle har vi lärt oss att PQQ är en kraftfull förstärkare av mitokondriefunktionen och i kombination med Coenzym Q10 blir effekten ännu större. Coenzym Q10 vet man sedan länge är viktigt för cellerna och särskilt för hjärtat.


Acety-L-Carnitin har en viktig roll i cellernas rengöring och hur de fungerar optimalt och har därför en stor roll i hur snabbt man återhämtar sig från till exempel träning.


PQQ finns inte i så stora mängder i mat, men Coenzym Q10 och Acetyl-L-Carnitin finns det gott om i rött kött och inälvsmat. Vill man istället ta det som tillskott eller komplettera sin kost kan jag varmt rekommendera Cellexir.


Cellexir innehåller dessutom superämnena resveratrol och curcumin. Resveratrol är det ämnet som finns i vindruvans skal och därför i mindre mängd i vin, och som har många positiva effekter på oss. Framförallt så skyddar det våra gener.

Curkumin är det aktiva ämnet i gurkmeja som har starka antiinflammatoriska egenskaper.


Jag har ätit Cellexir i över ett år nu och jag vill inte vara utan. Jag får mer ut av min träning, jag återhämtar mig snabbare, orkar mer och sover bättre.


Vill du också prova så har vi ett samarbete med killarna på Cellexir som ger dig en fin rabatt. Med koden Hälsosnack får du antingen 1 förpackning Cellexir till prova-på priset 295 kr, eller om du väljer ett abonnemang så får du 15% rabatt med samma rabattkod.

Det här är mina allra bästa tips och vill du lära dig mer kan jag tex tipsa om det här podavsnittet i podcasten Doctors Farmacy med vår favoritläkare inom funktionsmedicinen Dr Mark Hyman.


Själv ska jag komma igång med intervallträningen som har haltat lite på senaste tiden, men när jag satt och jobbade med det här inlägget så blir man ju peppad att komma igång igen. Jag tänker börja med att springa lite intervaller i skogen.


Till sist önskar jag alla en fantastisk och härlig oktober! Passa på och njut av alla underbara färger, frisk luft och annat som hör hösten till, och glöm inte fylla på med roliga saker som också ger oss härlig energi!


Kram

Lotta


Vill du ha fler tips om en hälsosam livstil? Vi erbjuder hälsocoaching till dig som vill komma igång med hälsosammare och härligare vardagsvanor. Läs mer på

under fliken "Hälsocoaching".


I vår webbshop hittar du saker som vi har skapat själva som onlineprogram och webbkurser samt saker vi gillar och rekommenderar. Du hittar den här.


Vi föreläser också! Till exempel på företag med vår uppskattade föreläsning med konkreta tips för en effektivare och hälsosammare arbetsdag. Välkommen att mejla oss på info@vitalista.se för mer information om du vill att vi kommer till din arbetsplats. Du kan också läsa mer här.

273 views

Följ Vitalista på: 

  • Instagram Clean Grey
  • Facebook Clean Grey

© 2015 Vitalista Foto: Mattias In De Betou & Stella Cocozza