Linneas dag 6 i steg 2



Jag är i full gång i steg 2 elimineringen. Mina två första dagar på Clean Reset bestod av flytande föda och för mig var det inga konstigheter att dricka smoothie eller äta soppa. Nu under steg 2 där jag kan äta mat som tuggas så känns det mer som vanligt, att laga mat och äta på vanligt sätt. Och jag måste säga att det är riktigt god mat, mättande och stimulerande för alla sinnen. Det första som hänt mig under dessa dagar är en otrolig lättnad och ett lugn i kroppen. Och det mest häftiga är att i magen känns just ingenting, alltså ingenting. Och varför det är så fantastiskt är just att jag ofta och oftast känner något i magen, vare sig det är att den känns uppsvälld, gasig, ont, eller hungrig eller sugen. Och från dag ett med Clean Reset så känns det inget i magen, bara lugnt och avslappnat, hela tiden. Självklart blir jag hungrig men inte så där dunderhungrig som jag kan bli annars utan mer att jag håller mig mätt mellan måltiderna och hungern passar in perfekt till nästa måltid.

Sen känner jag mig också lite klarnare i huvudet, en period innan Clean Reset hade jag lätt att få migrän (vilket mycket har att göra med den stress min kropp blivit utsatt för). Jag gick med en ständig dimma över huvudet och svårt att få upp ögonen helt. Dimman över huvudet har försvunnit under dessa dagar men min enorma trötthet och mina trötta ögon behöver lite mer vila.

Det intressanta med att utesluta råvaror som jag är van att äta är att nu känna skillnaden på om jag faktiskt vill äta dem eller om det är tanken på att äta dem som jag känner. Och jag kan faktiskt känna en stor skillnad här, mina tankar kan snabbt falla tillbaka till att det vore gott med en macka eller något annat sött, för att jag är van att tänka så. Men om jag nu känner efter så är det egentligen bara en tanke om att äta något, jag är inte alls sugen eller ens hungrig, utan ganska nöjd i magen. Så för mig handlar det mycket om att bryta ett vanemönster likaväl som att byta kost. Jag vet att jag absolut kommer äta något ”onyttigt” efter min Clean Reset, det kommer jag inte sluta med helt. Och under en metod som Clean Reset är jag en väldigt disciplinerad person och tycker inte alls det är svårt att hålla mig ifrån råvaror jag annars äter. Det som blir min utmaning när allt är klart är att bibehålla så mycket jag kan. Men det fantastiska är att jag då har koll på vilka råvaror jag helst bör undvika eller att jag kan stoppa och göra en ny Clean Reset.

Jag vill slå ett slag för rörorna i boken där jag lagat zucchini- och dilldressing, och även Avocado- och korianderdressing. Just dressingen med zucchini var så god och boken tipsar om att gör en stor laddning som kan räcka till flera måltider och att ha dressingen till en måltid blir som pricken över i:et. Här kommer en bild på Ugnsrostade grönsaker med ugnsstekt lax och just zucchini dressingen till.


Första bilden i inlägget är på en frukostvariant- Smoothiebowl med spenat och kiwi vilket var ett perfekt substitut till yoghurten på morgonen.

Och sedan, det jag lagade till helgen när jag ville ha det där lilla extra;

Rostade pumpakärnor och kokoschips, hela familjen mumsade och tyckte det var så gott.


Men favoriten; Pumpafrösmör, oj så gott. Lite svårt att få till en smörig konsistens, jag lade till extra kokosolja och till nästa sats ska jag testa ännu lite mer kokosolja. Första tuggan var lite skeptisk men sen kunde jag nästan inte sluta. Helt perfekt krämigt tillbehör till en frukttallrik.


Jag fortsätter mina dagar i steg 2 och ser fram emot att testa fler recept samtidigt som jag ser fram emot fler förändringar i mig själv.

Allt gott till er

Linnea

#fas2 #eliminering #frösmör

59 views

Följ Vitalista på: 

  • Instagram Clean Grey
  • Facebook Clean Grey

© 2015 Vitalista Foto: Mattias In De Betou & Stella Cocozza