Komplex lax



Idag är det dags för sista delen i serien om Fem Fantastiska Födoämnen för Floran. Dagens blogginlägg handlar om lax, fiske och omega-3. Med vaniljpannacotta som avslutning!

För repetition: balans mellan omega-3 och omega-6 är nödvändigt för god hälsa. En normal västerländsk kost innehåller vanligtvis alldeles för mycket omega-6 som generellt stimulerar inflammation. Omega-3 verkar anti-inflammatoriskt och hjälper till att skapa en förbättrad tarmflora.

Att äta lax (eller andra feta fiskar som sill och makrill) regelbundet är således en bra idé. Men vad som är en ännu bättre idé är att informera sig lite kring hur fisken levt, ätit, fiskats och varifrån den kommer, innan man lägger den på sin tallrik.

Först och främst är det viktigt att som utgångspunkt känna till att våra hav befinner sig i kris. Vi fiskar mer än haven mäktar producera och därför är det viktigt att hålla koll på varifrån fisken kommer och hur den har fiskats. Det här gäller förstås inte bara lax, utan det är viktigt att handla på ett ansvarsfullt sätt oavsett vilken fisk du väljer. Världsnaturfonden har en checklista som man kan skriva ut och stoppa i fickan tillsammans med sin inköpslista. Läs gärna också vad Naturskyddsföreningen skriver om hur du väljer fisk med gott samvete.

Omega-3 (fettsyrorna EPA och DHA) finns framförallt i feta fiskar, men dessa är också de som innehåller de högsta halterna miljögifter. Lax och andra rovfiskar ackumulerar de organiska miljögifterna från sina bytesfiskar i sin kropp. Det finns risk för både det ena och det andra som t.ex. PCB, dioxiner, tungmetaller och bromerade flamskyddsmedel. Usch, inte mums, direkt!

Majoriteten av den lax som finns till försäljning i våra butiker är odlad. Här är det en god idé att välja odlad lax som är Krav-märkt då den:

  • har bättre fettsyraprofil (balans mellan omega-3 och omega-6) tack vare fodret

  • inte får sin rosa färg från syntetiska färgämnen

  • matas med ekologiskt foder som tillsätts en naturlig, gmo-fri e-vitaminblandning som antioxidant (i konventionellt foder används t.ex. ämnet ethoxyquin)

  • odlas i kassar som inte impregneras med kemikalier

  • hålls fri från den problematiska laxlusen med hjälp av läppfiskar som äter laxlössen på laxen (och inte med kemiska bekämpningsmedel).

Du kan läsa mer om Krav-odlad lax på Kravs hemsida.

Vildfångad lax är det som förespråkas oftast i hälsokretsar. Det finns flera fördelar. En är att den får leva fritt i sin naturliga miljö - och det är till att börja med härligt för laxen! Dessutom kan den äta det den är skapad för, vilket påverkar fettsyraprofilen positivt. Den riskerar inte heller att innehålla spår av antibiotika eller kemikalier som kan användas vid odling när många djur lever tätt ihop. Men tyvärr innehåller även vildfångad lax miljögifter då de är spridda överallt i vår natur nuförtiden. Vildfångad lax från Östersjön har t.ex. höga halter av dioxiner pga att havet är så förorenat. När det gäller vildfångad lax är det allra bäst att försöka hitta MSC-märkt (säkerställer bl.a. att den är fiskad i ett starkt bestånd) vildfångad Atlantlax. Tyvärr är den inte helt lätt att hitta i Sverige...

Om du inte äter fisk minst ett par gånger i veckan, kan det vara ett alternativ att ta ett tillskott av omega-3 i form av fiskolja. Jag brukar använda ArcticMeds produkt. Den innehåller hela det naturliga fettsyrakomplexet med EPA, DPA, och DHA och är även rik på det lite mer sällsynta omega-9 (från olivolja).

Läs gärna vad GP skrev om fiskoljans positiva inverkan på tarmfloran häromveckan.

Puh. En hel del att tänka på! (Och detta är inte tillnärmelsevis en heltäckande artikel i ämnet!)

Medan du letar efter den perfekta laxkotletten känns det på sin plats att påminna om att både linfrö och chiafrö också är goda källor till omega-3 (fettsyran alfalinolensyra). Knappt 30 g malda chiafrön per dag har i studier visat sig kunna öka den anti-inflammatoriska omega-3 fettsyran EPA med 39 procent. Toppen! På kloka bloggen Food Pharmacy hittade jag ett recept på en chiapudding-goes-vaniljpannacotta som man bara måste prova!

#Femfantastiskafödoämnenförfloran #lax #omega3 #omega6 #Krav #fiskolja #tarmflora #antiinflammatoriskkost #recept #femfantastiskafödoämnenförfloran

4 views

Följ Vitalista på: 

  • Instagram Clean Grey
  • Facebook Clean Grey

© 2015 Vitalista Foto: Mattias In De Betou & Stella Cocozza