HUR åt du idag?



Hur ofta tänker du på HUR du äter?

Hur åt du lunch idag till exempel? Gick det kanske lite för fort? I lite för stressig miljö? Hände det att du svalde ner maten utan att först ha tuggat den 35 gånger?? Jag vet... det är lätt hänt!

Generellt sett äter vi alldeles för fort och många gånger äter vi utan att ens vara medvetna om vad vi stoppar i munnen eller hur det smakar. Vi kastar i oss maten. Dessutom kanske vi sitter kvar framför datorn och fortsätter jobba. Eller äter i en alldeles för stojig och stressig miljö. På språng eller i bilen på väg till nästa möte eller "att-göra". Tankarna är någon helt annanstans än på vårt mål mat...

Men för att tillgodogöra sig maten näringsmässigt, för att stödja matsmältningen, för att känna mättnad, smak och tillfredsställelse - och för att undvika att känna sig uppblåst, gasig, illamående eller däst efter måltiden är det viktigt HUR du äter.

Här följer tre goda råd:

1. Se måltiden som en paus från allt annat och ge dig själv tid att äta i lugn och ro. Fokusera på din mat - och ingenting annat! Sträva efter att äta på en lugn plats utan för mycket stök, stoj och stress. Vissa lunchrestauranger kan vara rikigt högljudda och stressiga. Försök hitta en plats som är lugn och där ljudnivån är lägre.

2. Titta ordentligt på din mat innan du börjar äta. Ta in hur den ser ut och vad som finns på tallriken. Tänk på att maten är näring som du kärleksfullt ska bjuda din kropp på. Ta ett par djupa andetag. Känn lukten. Matsmältningen börjar redan när vi ser, känner doften av eller tänker på mat. Då börjar nämligen vår kropp göra sig redo för matintaget genom att bl.a. utsöndra saliv; ”det vattnas i munnen”. Motstå frestelsen att kasta i dig maten. Om man inte är medveten om vad man äter, kanske knappt ens medveten om att man äter, då är det lätt att äta för mycket eller att gå miste om känslan av smak, tillfredsställelse och av mättnad.

3. Ät långsamt och medvetet. Tugga maten väl. Helst ska maten tuggas minst 35 ggr innan man sväljer. Prova och se - hur många tuggningar klarar du? När vi sväljer maten i för stora bitar ställer det högre krav på vår matspjälkningsapparat; den får det tuffare. Dels för att bitarna i magsäcken är större, men också för att ett viktigt steg i matsmältningen sker i munnen när tänderna finfördelar maten och den blandas med enzymerna i saliven. Saliven innehåller bl.a. amylas som är ett enzym som bryter ner kolhydrater. Den innehåller även vatten, slem, salter, bikarbonat, antikroppar samt enzymer som löser upp en del ämnen i maten som gör att vi kan uppfatta matens smak.

Att äta i lugn och ro och att tugga maten väl låter så enkelt och självklart, men kan vara en verklig utmaning. Att "bara" sitta och äta, det är riktigt svårt! Om du känner så, kan det vara en god idé att börja med att ta ett litet steg i taget. Till exempel genom att medvetet välja en lugnare plats att äta på. Eller att tänka på att tugga lite fler gånger. Och även om du inte sitter tyst med full närvaro och äter medvetet hela måltiden igenom, kan du prova att åtminstone inleda den med att under ett par minuter ge måltiden den uppmärksamhet den (och matsmältningen) förtjänar.

Prova och se vilken skillnad du upplever.

#mirakelmage #matsmältning #matsommedicin #mindfuleating

3 views

Följ Vitalista på: 

  • Instagram Clean Grey
  • Facebook Clean Grey

© 2015 Vitalista Foto: Mattias In De Betou & Stella Cocozza