Hälsostatus efter 3 månader med mycket kött

Inlägget innehåller en köplänk.


Vi älskar ju att nörda ner oss inom hälsa och jaga nästa nivå av välmående och energi. Därför är det så fantastiskt när vi upptäcker nya saker som faktiskt kan göra detta för oss. För mig har det varit några kraftfulla milstolpar på min hälsoresa: Först var det när jag upptäckte yogan och lärde mig att hantera och sänka min stress. Nästa sak som förändrade mitt liv var när jag helt slutade med socker och hjärnan fick en helt ny klarhet. Efter det så var Clean Reset nästa aha-upplevelse då jag höjde min hälsonivå rejält genom att sluta med gluten och mjölmat i allmänhet. Och så nu, den här hösten har jag tagit ytterligare ett stort kliv framåt och då känns det som min plikt att få dela mina erfarenheter. För vem vet, kanske någon annan kan få inspiration och nytta av samma sak?


I slutet av oktober, precis efter Hälsosnack Live, drog jag igång med att testa en kött-diet, sk carnivore. Det är en kosthållning där man framförallt äter mat ifrån animalier så som kött, fisk, skaldjur, fågel och mejerier och undviker mat från växtriket. Det ska tilläggas att jag redan innan jag startade bestämde mig för att äta "carnivorish" dvs jag uteslöt inte alla växter utan tillät även avokado, surkål/kimschi, romansallad och ruccola (som är låga i oxalater) samt kokosolja/kokossmör.


Carnivore är en väldigt spännande rörelse och anledningen till att jag blev så nyfiken är att de som har testat vittnar om riktigt fantastiska resultat för hälsan. Det finns i nuläget inga studier eller vetenskap som stödjer detta, utan det är främst vittnesmål, samt att vi rent evolutionärt vet att vi ätit kött under lång tid i mänsklighetens historia och att det är den mest näringstäta maten vi har. Dessutom har jag ju alltid haft kött som en del av min kost och känt att jag mår bra av det, så varför inte "go all the way" och testa hur man mår utan grönsaker?


Det kan ju tilläggas att för en hälsocoach så innebär det lite av en "extientiell kris" att ifrågasätta grönsakers värde som det allra bästa man kan äta för god hälsa, men samtidigt har vi alltid vetat att växter innehåller ämnen som inte är bra för oss. Så egentligen var det ingen nyhet, men det kändes ändå läskigt att vara utan fibrer. Jag menar fibrer, som är så viktigt för tarmhälsan.. eller..? Hursomhelst, jag kommer inte gå in så mycket mer på det nu utan mer fokusera på mitt eget mående under experimentet.


Det var med stor sorg jag åt min sista härliga, smarriga smoothiebowl till frukost dagen innan. Nästföljande morgon blev det istället stekt köttfärs, två stekta ägg, en sked laxrom och lite kimchi. Jodå, det smakade helt ok. Jag blev mätt. Till lugn blev det en köttfärsbiff och till kvällsmat en fisk och skaldjursgryta gjord med egenkokt skaldjursbuljong. Helt ok dag. Och dagarna som följde var ungefär likadana. Fast då jag har Herpes Simplex Virus är inte skaldjur optimalt så det blev mer rött kött och mindre fisk.


Det första jag märkte redan efter ett par dagar var när jag yogade som vanligt och jag kände ett helt nytt flow, styrka och mjukhet i kroppen. Senast jag kände det var när jag testade Cellexir, men nu hade jag inte ätit det på ett tag. Så wow! Att man kan få samma effekt av mer kött och mindre kolhydrater/grönsaker var ju nästan overkligt.


Nästa sak som kändes var att kroppen kändes tajtare och jag tappade kanske 1-2 kg de första veckorna, men sen stabiliserades vikten och jag gick upp lite i takt med att jag kom igång med min styrketräning också. Men känslan av att känna sig lite mer tajt runt midjan är kvar.


Men det som absolut var den verkliga behållningen var hur bra jag kände mig mentalt! Trots att jag under alla år har dragits med mer eller mindre dåligt morgonhumör, som ändå blivit mycket bättre, så vaknade jag nu mer full av energi och lust på livet. Och då ska jag påminna dig om att november månad var en av de mörkaste och gråaste i mannaminne. Det rörde mig inte i ryggen överhuvud taget. Jag kände mig mer som en solig vårdag i april. Och så känns det fortfarande. Jag känner mig så mycket mer stabil och saker kan inte dra ner mig en längre stund.

Det här är en riktig ögonöppnare för mig, då det här med mental ohälsa är ett så stort problem idag och vi behöver hitta nya lösningar.


Jag madde så himla bra att det kändes helt naturligt att fortsätta även efter mina första 30 dagar. Visst det slank ner ett och annat under julhelgen, men det som var så fantastiskt då var att jag repade mig så mycket snabbare efter att må lite dåligt av den söta maten (i mitt fall sill, sillsallad och några chokladpraliner). Så direkt på't igen redan på nyårsdagen och fortsatte köttkosten under januari. Men jag ska tillägga att jag inte har varit lika strikt utan har ibland velat ha lite sötpotatis eller en mörk chokladbit till helgen. Men det här känns verkligen som en långsiktig lösning för mig. Jag mår fortfarande väldigt bra. Inte lika hungrig, det är lätt att köra en periodisk fasta och humöret är jämnt.


Hur var det med att inte äta några fibrer då? Jo, min mage var trög i början, men efter någon vecka kom magen igång igen. Den behövde lite tid att ställa om. Men man bajsar inte lika ofta och framförallt blir det inte lika mycket bajs när man äter nästan bara kött. Det beror på att det är så hög biotillgänglighet så att kroppen tar upp det mesta av det och bara en mindre del fortsätter ut genom tarmen. Häftigt va?


Men hur mår min kropp på insidan då? Kött ger ju inflammation, det har man ju alltid hört.. Levern måste vara jättebelastad av allt fett och blodfetterna måste ju ha skjutit i höjden!

Självklart så är det bäst att ta reda på fakta så jag bokade ett "extra allt" blodprov från Werlabs. Och idag fick jag de kompletta resultaten.


För att sammanfatta så var blodvärdena helt normala och läkaren kommenterade mina blodfetter så här:

Ja, det var ju inte överraskande, men ändå skönt! Att jag har gått om kolesterol kan också förklara att min menscykeln har varit väldigt regelbunden under den här tiden och jag har inte haft den minsta värmevallning eller annat förklimakteriebesvär alls. För att förtydliga, hormoner bildas från kolesterol och har man det i överflöd så kan kroppen också producera hormoner i överflöd (lite förenklat).


Blodsockret var som väntat lågt och C-peptid som visar insulinproduktionen över tid var tom under referensintervallet, vilket är vanligt när man äter lågkolhydatkost.


Fast det som jag tyckte var mest spännande var inflammationsmarkörer som högkänsligt CRP och homosystein. Mitt P-CRP var 0,35 där under 1 räknas som låg inflammation och över 3 som hög. Mitt Homosystein ligger på 6,5 där skolmedicinen vill att vi ska vara under 15 medan funktionsmedicinen vill att vi är under 8. Så någon kronisk inflammation har jag inte.


Övrigt att notera var mitt järnvärde P-Ferritin var något förhöjt vilket troligtvis beror på en järnrik kosthållning. Mina njur- och levervärden var bra. Så någon belastad lever har jag inte heller.


Det känns skönt att insidan stämmer med utsidan så jag ser inget hinder att fortsätta med den här kosten iaf till sommaren då jag kanske blir sugen på mer grönt. Tanken att äta mer efter säsong här uppe i norden kanske inte är så dum. Att äta grönsaker när de faktiskt växer här och äta mer animaliskt när de inte gör det.


Hursomhelst finns det ju en massa faktorer som vi kommer fortsätta gräva i. Till exempel, kan man äta så här utan att vara en belastning för klimatet? Finns det långsiktiga risker? Får man tillräckligt med C-vitamin? Måste man äta lever? Vad är och gör oxalater och andra ämnen i grönsaker? Kan alla må bra av att äta mer kött? Ja det finns ännu fler frågeställningar som vi kommer att dyka ner i. Om du blir nyfiken att läsa mer redan nu kan vi dela med oss av våra främsta inspirationskällor:


https://carnivoremd.com


https://meatrx.com/category/success-stories/


https://shawn-baker.com


https://www.instagram.com/mikhailapeterson/


https://martinajohansson.se


Som sagt, vi älskar att nörda ner oss i kroppen och hälsan. Så ta det för var det är. Fortsätt vara öppen och nyfiken och stäng inga dörrar bara för att man "alltid" trott på ett visst sätt. Vad vi vet med säkerhet är att forskning inom näring och hälsa är otroligt komplicerat så att man blir inte förvånad när något helt plötsligt ställs på ända. Många kanske blir frustrerade, men vi går bara igång ännu mer!


Må så gott!

//Lotta


1,020 views

Följ Vitalista på: 

  • Instagram Clean Grey
  • Facebook Clean Grey

© 2015 Vitalista Foto: Mattias In De Betou & Stella Cocozza