Gröt är gott!



Quinoa & rårisgröt med blåbär, hallon och kokosflarn. Foto: Mattias In De Betou, i dinbralla.se

Jag har ätit gröt till frukost så länge jag kan minnas. Min mormor brukade koka en stor gryta tomtegröt (risgrynssgröt) till mig när jag var liten. Jag älskade den! Mamma tog en slev av gröten varje morgon och värmde på i en kastrull, och så fick jag ringla sirap och strö kanel på. Åh så gott! Sen åt jag väldigt mycket havregrynsgröt också. Med lingonsylt och mjölk. Varje morgon samma. Lingonsylt och mjölk. Jättegott!

Jag äter fortfarande gröt varje morgon. Det är gott, nyttigt, värmande och mättande. Och går på några minuter att tillaga. Men på senare år har grötvanorna ändrats. De har utvecklats till gröt 2.0. Nuförtiden pimpar jag gröten med allt möjligt nyttigt och har skippat både komjölken, sirapen och sylten.

Jag har tre grötfavoriter som jag varierar mellan.

Med jämna mellanrum gör jag en sats "Yogagröt". Den kallas så i dubbel bemärkelse. Receptet har jag fått av min vän Lotta som i sin tur fått den från ett yogaläger hon var på. Du hittar receptet på Yogagröten på hennes blogg Healthy Mother by Lotta. När jag sedan själv gick en yogautbildning och man skulle packa med sig frukost att äta efter morgonyogapasset så var den här gröten perfekt att ha med. Den fungerar nämligen precis lika bra att äta kall. En perfekt picknick-gröt! För man vill ju inte missa dagens godaste mål, bara för att man inte är hemma i sitt eget kök, eller hur?

Den gröt jag äter allra oftast nuförtiden är en gröt med quinoa och råris som bas. Då har jag i förväg kokat ett par stora satser av quinoa respektive råris som jag förvarar i glasbyttor i kylskåpet (kom ihåg att blötlägga grynen över natten innan du kokar dem). Sedan tar jag så mycket jag vill ha för en portion och lägger i en kastrull. Därefter häller jag i lite vatten, salt, en rejäl klick kokosolja och en lagom stor klick ekologiskt jordnötssmör. (När det gäller jordnötssmör är det viktigt att titta på innehållsförteckningen. Den ska bara innehålla jordnötter och salt. I annat fall kan du ha fått tag på en amerikansk junk food produkt, och det är inte det man vill klicka i sin fina, hälsosamma gröt.) Sedan värmer jag hela härligheten på spisen. Rör om så att allt blandar sig. Det tar bara några minuter.

Så till det bästa av allt. Nu är det dags att pimpa gröten! I det här skedet kan man vara hur kreativ som helst! Som sagt, nu är det Gröt 2.0 som gäller - vi har kommit långt från lingonsylt och komjölk på gröten vareviga dag.

Boosta grötens näringstäthet och mättnadsgrad genom att blanda i eller strö på flera av följande ingredienser:


- bär & frukt: blåbär, hallon, jordgubbar, banan, kiwi, äpplebitar osv.

- kryddor: kanel, kardemumma, gurkmeja, ingefära, nejlika osv.

- frön: linfrö, solrosfrö, hampafrö, pumpafrö, sesamfrö osv.

- nötter: hackade mandlar, valnötter, hasselnötter osv. Gärna blötlagda över natten. Strö kanske över några rostade kokosflarn.

- söta med lite torkad frukt: strödadlar, aprikoser, russin, mullbär eller strö lite kokossocker över.

- mjölk: våga vidga vyerna och testa mandelmjölk, havremjölk, kokosmölk, hasselnötsmjölk osv.

- strössel: gör ditt eget smaksatta strössel genom att mixa (i mixer) lite riven kokos med kryddor (t.ex. kanel eller gurkmeja) eller pulver av torkade blåbär, svarta vinbär, hallon. (Finns att köpa i välsorterade hälsokostbutiker). Lite rivet citronskal i är gott också.

- öka proteinhalten genom att knäcka ett ägg och blanda i.

Ja, du ser! Möjligheterna är oändliga och det gäller att inte låta sig begränsas av någon gammaldags uppfattning om hur gröt "ska" ätas. Var lite respektlös när du pimpar din gröt! Ju mer desto bättre!

Sist, men inte minst, snabb-gröten. De mornar som jag inte har förberett för varken Yogagröt eller quinoa/råris-gröt så lutar jag mig tillbaka på gamla hederliga havregrynsgröten. Den är snabb och god. Jag brukar ta en deciliter havregryn till två deciliter vatten, lite salt, och sedan koka i några minuter. Gärna med både kokosolja och jordnötssmör i. Sedan pimpar jag den enligt ovan. Om du vill hålla dig strikt glutenfri, så se till att köpa glutenfria havregryn. För även om havregryn är naturligt glutenfria, så hanteras de ofta tillsammans med andra produkter med gluten och blir på så sätt "smittade".

Det skulle vara så roligt att se hur din grötportion ser ut! Vilka är dina bästa gröttips? Lägg upp bilder på instagram och tagga med hashtaggen #pimpagröten så inspirerar vi varandra. Eller mejla din bild till victoria@vitalista.se så lägger jag upp den åt dig.

Såhär såg min gröt ut i morse. Havregrynsgröt med blåbär, mandel, strödadlar, linfrö, hampafrö, sesamfrö, kanel och strössel gjort på rivenkokos, gurkmeja och lite citronskal. Sedan hade jag mandelmjölk till.


#antiinflammatoriskkost #fiber #gröt #recept #matsommedicin

0 views

Följ Vitalista på: 

  • Instagram Clean Grey
  • Facebook Clean Grey

© 2015 Vitalista Foto: Mattias In De Betou & Stella Cocozza