Ghee - fett fint.



Nu är det väl ingen som är rädd för fett längre? Att fett skulle leda till fetma är ju ett missförstånd. (Lika drastiskt som försäljningen av light-produkter ökade i USA, lika drastiskt accelererade fetma-epidemin.) Fett är bra för vår kropp.

Men det måste vara fett av bra kvalité. Hoppa över billiga, hög-processade vegetabiliska oljor* och satsa istället på kallpressad olja av hög kvalité som t.ex. olivolja och kokosolja. Ekologiskt smör är också bra. Och ännu bättre är ghee.

Ghee är klarnat smör. Under tillagningsprocessen separerar man fettet från laktoset och mjölkproteinet. Det är en fördel eftersom många har svårt att smälta eller reagerar allergiskt på detta. Kvar blir 100% fett och detta mjölkfett består av flera hundra olika fettsyror. Av dessa är särskilt smörsyran nyttig. Den ger näring åt tarmslemhinnans celler och har virusskyddande egenskaper. Forskning visar också att människor med mag- och tarmrelaterade problem ofta tillverkar för lite smörsyra själva.

En stor fördel med ghee är att den klarar höga temperaturer utan att härskna och bilda giftiga ämnen. Det gör ghee till ett säkert fett att steka och fritera i.

Ghee är urenkelt att göra själv.

Let's go!


Smält ett halvt kilo ekologiskt smör i en kastrull på svag värme. Höj sedan temperaturen till medelvärme och låt smöret sjuda försiktigt medan du skummar av det skum som uppstår. Använd en sked eller finmaskig sil. (Jag använder en tesil, en sån där liten som man klämmer ihop för att öppna och fylla.) Fortsätt att sjuda försiktigt i ca 15-20 minuter. Efter en stund syns en gyllenbrun avfällning på botten och det klarnade smöret är alldeles klart och gyllene (och toppskummet har du skummat av). Tag av från plattan och låt svalna något. Använd silen eller en finmaskig duk för att hälla upp det klarnade smöret i en glasburk med tättslutande lock. Bottenlagret kastas.

Ghee håller obegränsad tid i kylskåp och kan även förvaras i rumstemperatur i flera veckor.

Används på samma sätt som smör på t.ex. en smörgås och att steka i. Eller prova att ha i smoothien eller kaffet. Det går dock inte att baka med, sägs det.


* När vegetabiliska oljor som t.ex. solrosolja och majsolja utsätts för höga temperaturer i stekpanna eller ugn, genomgår de en komplex serie kemiska reaktioner som resulterar i stora mängder giftiga föreningar bl.a. aldehyd. En annan anledning till att vegetabiliska oljor inte är nyttiga är att de är rika på omega 6-fettsyror, som leder till en minskning av omega 3-fettsyror i hjärnan, vilka är av avgörande betydelse för hälsan. För mycket omega-6 är inflammatoriskt. Läs på mer här.

#recept #tarmflora #fett #ghee #vegetabiliskaoljor

61 views

Följ Vitalista på: 

  • Instagram Clean Grey
  • Facebook Clean Grey

© 2015 Vitalista Foto: Mattias In De Betou & Stella Cocozza