Gå ner i vikt med Tarmflora-metoden!



Nytt år och kanske är du en av dem som har nya, hälsosammare vanor som nyårslöfte? Kanske står t.o.m. några kilos viktnedgång på önskelistan?

Om du tidigare försökt gå ner i vikt är du säkerligen väl bekant med ord som "banta", "minska antalet kalorier", "motionera mera" osv.

Men har du hört att du genom att äta mat som göder rätt bakterier i din tarmflora kan uppnå det mest effektiva sättet att slippa övervikten en gång för alla?

Vilken slags mat du äter har betydelse för din vikt... men kanske inte av den anledning du tror. Den senaste forskningen kring viktuppgång och övervikt visar att typen av bakterier i tarmfloran på ett genomgripande sätt påverkar din vikt.

I forskningsstudier* har forskare transplanterat tarmflora från smala respektive tjocka möss till möss som fötts upp i laboratorier med sterila tarmfloror. De "sterila" möss som får sin uppsättning tarmflora transplanterad från tjocka möss blir själva tjocka, medan möss som får uppsättningen tarmbakterier från de smala mössen, blir smala. Detta trots att de matas med exakt samma och lika mycket mat. När forskarna sedan byter tarmflora på mössen, så de tjocka får de smala mössens tarmflora och vice versa, så blir de tjocka smala och de smala tjocka.

Andra studier visar att bakterierna i din flora påverkar hur mycket mat du äter innan du upplever mättnadskänsla.

Vi är mitt inne i ett paradigmskifte: det är viktigt att vi inser att när vi äter så föder vi inte bara oss själva, utan även bakterierna i vår tarmflora. Maten du äter avgör till stor del vilka slags bakterier som frodas i din mage och tarm. Att uppsättningen bakterier i din tarmflora är i balans har en mycket stor påverkan inte bara på din hälsa i stort utan också på din vikt.

Vad du äter påverkar vilka bakterier du stöder och göder i din tarmflora och det kan vara den enskilt mest avgörande faktorn för huruvida du går ner i vikt eller ej. En typisk västerländsk kost hög på inflammatoriska fetter (t.ex. billiga processade vegetabiliska oljor), socker, processade kolhydrater (t.ex. flingor, kakor) samt låg på fibrer har gång på gång visat sig påverka tarmfloran negativt.

Strävar du efter att gå ner i vikt, prova "tarmflora-metoden" och börja ställa dig själv frågan: "Hur kommer min tarmflora att må av den här maten?" "Vilka sorts tarmbakterier göder jag?".

För en frisk och hälsosam tarmflora välj så hela, oprocessade, ekologiska livsmedel som möjligt. Minimera socker, mjöl- och mjölkprodukter. Välj mycket färska kryddor, frukt, grönsaker och rotsaker samt fina fetter som kokosolja, ghee och kallpressad olivolja. Jag skriver kontinuerligt här på bloggen om mat som stödjer en frisk tarmflora, så kom tillbaka snart och läs mer.

Boktips! Vill du veta mer om tarmflorans koppling till viktnedgång? Kolla in The Gut Balance Revolution - Boost your metabolism, Restore your inner ecology and Lose the weight for good av Gerard E. Mullin, MD


* Center for Genome Science and Systems Biology, Washington University, Turnbaugh PJ et al. Cell Host and Microbe 2008;3:213-23.

#vikt #övervikt #tarmflora #boktips #forskning

350 views

Följ Vitalista på: 

  • Instagram Clean Grey
  • Facebook Clean Grey

© 2015 Vitalista Foto: Mattias In De Betou & Stella Cocozza