Gå inte på TV-myten!



Härligt att Du är vad du äter är tillbaka i TV-tablån! Det var min spontana reaktion när jag först såg trailern. Personen som skulle coachas i första avsnittet ville gå ned i vikt och försökte dessutom bli gravid, så jag var extra taggad över att få veta vilken hjälp hon skulle få. Ganska snart insåg jag att det inte fanns så mycket nytänk i programmet sedan det gick förra gången. Det var i princip fortfarande baserat på kalorirestriktion och att träna så hårt du bara kan för att gå ned i vikt snabbt. Inte mycket fokus alls på att stärka fertiliteten i övrigt, utan det kändes som värdet i programmet för tittaren var att få se en stackars person kämpa med träning och äckliga smoothies för att gå ned så mycket som möjligt på åtta veckor. Visst tappade hon en hel del i vikt och hon verkade nöjd efteråt, men det framgår inte riktigt att det inte fungerar så bra i verkligheten.

För det första är inte hård träning och kalorirestriktion den bästa metoden till att gå ned i vikt långsiktigt och hållbart. Man kan absolut tvinga kroppen till viktminskning, men det blir oerhört kämpigt och man behöver vara otroligt disciplinerad. Kroppen blir nämligen väldigt stressad och tror att nu är det fara och svält på gång och gör istället allt vad den kan för att öka i vikt, m.a.o. ämnesomsättningen går ned. Det är därför som de flesta går upp ännu mer i vikt om man sen börjar slarva med träning och mat igen. Man har tex studerat deltagare i Biggest Looser, dvs de som lyckats gå ned mest i vikt och ändå inte lyckats hålla sin nya vikt.

Det finns en massa andra faktorer att ta hänsyn till när det gäller viktminskning, men framför allt handlar det om att förutom ta bort all skräpmat (socker, snabba kolhydrater, raffinerade fetter och tillsatser), att ge kroppen rätt näring i form av massor av grönsaker, ordentligt med nyttigt fett, protein av bra kvalitet och lagom mängd komplexa kolhydater. Rörelse och motion är såklart jätteviktigt för en hälsosam kropp och genom att se till att man har rätt andning, tid för återhämtning och ett genomtänkt träningsprogram kan man undvika att kroppen går in i stressläge. Då är det dessutom enklare för kroppen att hitta sitt fettförbrännings-läge.

Gå inte på TV-myten om att det ska vara så oerhört kämpigt och disciplinerat att ta tag i sin hälsa. Utan den så skulle det inte finnas någon spänning i programmet. Det kanske inte är lika kul att titta på någon som steg för steg implementerar hälsosamma vanor i lagom takt och som tappar ½-1 kg i veckan under lång tid. Som är glad och nöjd under tiden och som får lite större utbud av mat att välja på och inte behöver trycka i sig en ”äcklig” smoothie bara för tv-tittarnas skull. Någon som trappar upp sin träning i takt med att kondition och styrka ökar, utan att någonsin känna att det är för tufft eller kämpigt. Samt en coach som inte behöver sätta så stor press, utan snarare kan vara guiden på hälsoresan som peppar och hejar på.

Vill du få några fler tips på vad man ska tänka på om man vill gå ned i vikt, lyssna gärna på avsnitt 18 av Hälsosnack.

#övervikt #viktminskning #coachning

11 views

Följ Vitalista på: 

  • Instagram Clean Grey
  • Facebook Clean Grey

© 2015 Vitalista Foto: Mattias In De Betou & Stella Cocozza