Fem fantastiska födoämnen för floran


Det är maten vi äter som har störst påverkan på vår livsviktiga tarmfloras väl och ve.

Memorera listan av fantastiska födoämnen och ta hand om din mage och tarmflora!

Kycklingbuljong

Hemkokt kycklingbuljong innehåller massor av nyttigheter som hjälper till att läka din mage, stödja en god matsmältning och bekämpa inflammationer. Buljongen som ska koka i många långa timmar, innehåller lättupptagliga mineraler som kalcium, magnesium, fosfor, svavel och spårmineraler, samt aminosyror som glycin, prolin och arginin som alla har anti-inflammatoriska egenskaper. Kycklingbuljongen innehåller dessutom glukosamin och gelatin som inte bara är fantastiskt för leder, hår, hud och naglar utan också verkar uppbyggande för tarmslemhinnan.

Gurkmeja

Kanske den mest potenta växten som finns gällande att hämma och förebygga inflammation. Studie efter studie visar gurkmejans fantastiska hälsobringande egenskaper. Det aktiva ämnet i gurkmeja är curcumin som har visat sig minska både inflammation och smärta. Gurkmeja hjälper till att läka tarmslemhinnan och stödjer tillväxten av goda tarmbakterier.

Mjölksyrade grönsaker

Trots namnet har mjölksyra inget med mjölk att göra. Mjölksyra är en organisk syra som omhöljer alla levande organismer. Mjölksyrade grönsaker, som surkål och kimchee, är en av de bästa (och billigaste, om du syrar själv) källorna till probiotika. Mjölksyrade grönsaker tillför goda tarmbakterier, bygger resistens mot infektioner och stödjer en god matsmältning och näringsupptag.

Om du köper surkål eller andra mjölksyrade grönsaker i butik, var noga med att se till att de är opastöriserade. Annars har upphettningen tagit död på de fina bakterier som vi vill åt.

Lax

Balans mellan omega-3 och omega-6 fettsyror är nödvändig för god hälsa. En normal västerländsk kost innehåller vanligtvis alldeles för mycket omega-6 som stimulerar inflammation. Omega-3 å andra sidan verkar anti-inflammatoriskt och hjälper till att skapa en förbättrad tarmflora. Lax och andra feta fiskar som makrill och sill, är mycket goda källor till de nyttiga anti-inflammatoriska omega-3 fettsyrorna. Chiafrön och linfrön är också goda källor.

GP skrev om fiskoljans positiva inverkan på tarmfloran i fredags.

Äppelcidervinäger

Raw, ekologisk äppelcidervinäger innehåller organiska syror, probiotika och enzymer som hjälper till att balansera magens och tunntarmens pH värde. Rätt pH i magen underlättar matsmältningen och skapar en miljö i tarmen där goda tarmbakterier trivs. Vinägerns enzymer kan också hjälpa mot låg magsyra och sura uppstötningar (acid reflux).

I kommande blogginlägg kommer recept och tips på hur du kan öka ditt intag av dessa välgörande livsmedel.

#tarmflora #omega3 #lax #äppelcidervinäger #pH #surkål #mjölksyradegrönsaker #gurkmeja #antiinflammatoriskkost #kycklingbuljong #Femfantastiskafödoämnenförfloran

23 views

Följ Vitalista på: 

  • Instagram Clean Grey
  • Facebook Clean Grey

© 2015 Vitalista Foto: Mattias In De Betou & Stella Cocozza