Benbuljong: Den nya it-maten för magen

Updated: Jan 31, 2019

​​​


Att kycklingbuljong är supernyttigt för magen och tarmfloran kunde vi läsa om i förra veckans blogginlägg. Benbuljong, eller "bone broth", är den nya ”it-maten” i hälsokretsar! Men att använda buljong som läkning är knappast nytt. Det har traditionellt använts sedan lång tid tillbaka för att lugna magen och stärka immunförsvaret.

En varm kopp kycklingbuljong är ett perfekt mellis. Eller frukost. Man kan dricka den som den är eller pytsa i lite kokta grönsaker, några bitar kyckling eller varför inte några skedar surkål och gulla ännu mer med tarmfloran! Naturligtvis kan man med fördel även använda den som lyxig bas i övrig matlagning t.ex. i en gryta eller som soppbas. Jag har gjort risotto milanese på min buljong och det smakade gudomligt!

Hela poängen med att långkoka kycklingen är att få ut alla de nyttigheter som finns i kycklingens ben, brosk, kött och senor. Behöver jag säga att alla ingredienser skall vara ekologiska? Eller att hemgjord, långkokt kycklingbuljong spelar i en helt annan liga än köpt buljong?

Så ta dig en kopp närande kycklingbuljong då och då! Och har du magproblem, ta dig en om dagen!

Kycklingbuljong

Det här är ett enkelt grundrecept. När du blir varm i kläderna kan du variera receptet med dina egna favoritgrönsaker och kryddor.

Välj ett av två tillagningsalternativ. Antingen använder du en hel kyckling. Eller så bjuder du på helgrillad kyckling till middag och sparar resterna i form av ben (gärna med lite kött kvar), brosk osv. Ett tips är att frysa in benrester från sådana middagar och spara ihop tills du har tillräckligt för en sats buljong. Att göra hemmagjord kycklingbuljong är både ekonomiskt och miljövänligt eftersom man inte låter någonting gå till spillo!

Ingredienser:

En hel ekologisk kyckling (sköljd), eller ben från två hela kycklingar.

Ca 4 liter vatten

2 msk äppelcidervinäger

3 selleristjälkar

2 morötter

1 lök

Några kvistar färsk timjan, persilja eller rosmarin

Havssalt

Gör såhär:

Lägg kycklingen (eller benen) i en stor gryta, häll över vattnet och vinägern.

Låt dra i 30 minuter så att vinägern drar ut mineralerna ur benen. Det här steget är väl mest effektivt när man använder benrester. Bryt gärna av benen på mitten, så dras mineralerna ännu lättare ut.

Skölj och skär grönsakerna i grova bitar och lägg i grytan.

Sätt på värmen, koka upp och skeda bort ev. skum.

Dra ner temperaturen och låt det knappt sjuda.

Sjud i 6-24 timmar eller längre. När du använder en hel kyckling kan du ”rädda” kycklingköttet genom att plocka av det efter ett par timmar och sedan lägga tillbaka benen, brosket och allt det andra i grytan och fortsätta koka. Kycklingköttet går att äta även om det kokar med hela tiden, men blir torrt och smaklöst.

Under natten kan man stänga av plattan och låta buljongen stå kvar på spisen. På morgonen kokar man upp igen, skummar av och fortsätter sjuda. Jag har låtit min koka i upp till 2 dygn.

När det är 10 minuter kvar, hacka och lägg i de färska örterna. Smaka av med salt.

Låt buljongen svalna, sila den genom en fin sil. Plocka bort allt kött, om du inte redan gjort det, och spara/frys in det.

Frys in buljongen i lagom portioner eller förvara i kylen upp till en vecka.

Foto: Mattias In De Betou

#kycklingbuljong #bonebroth #recept #antiinflammatoriskkost #matsommedicin #beteende #äppelcidervinäger #surkål #Femfantastiskafödoämnenförfloran

476 views

Följ Vitalista på: 

  • Instagram Clean Grey
  • Facebook Clean Grey

© 2015 Vitalista Foto: Mattias In De Betou & Stella Cocozza