Dags att kura skymning (eller måla)



När vi sover läker kroppen. Då återhämtar den sig och reparerar skador; både fysiska och mentala. När vi får tillräckligt med sömn stärks vårt immunförsvar och nivåerna av stresshormoner i kroppen sjunker (läs mer om stress här). Dessutom stärks den fysiska pretationsförmågan, minnet och den mentala förmågan förbättras och risken för sjukdom och övervikt minskar.

Förr följde vi naturens växlingar på ett annat sätt än vi gör idag. Då sov människor mer under den mörka årstiden. Man var inte vaken så länge efter solnedgången. Kanske satt man en stund i skenet av en eld eller brasa, men sen var det godnatt.

I vårt moderna liv med lampor, TV, paddor och mobiler (och många "måsten") så tillåter vi oss inte att följa den där tröttheten som många av oss känner så här års, och gå och lägga oss. Det artificiella ljuset (och framförallt det blå skenet från paddor, mobiler och TV) håller oss vakna.

När jag var liten bodde jag granne med min gammelmormor och morfar. Jag minns hur jag kunde gå hem till dem på eftermiddagarna och hur jag kunde hitta dem bara sittandes där i mörkret. De "kurade skymning". Kura skymning är att inte göra nånting. Bara sitta där och varva ner efter dagen medan skymningen faller och mörkret infinner sig (utan att tända en massa lampor). Det förbereder kroppen och sinnet på att det snart är läggdags.

Hur många gör det idag?

Hur ser det ut i ditt liv timmarna innan du ska gå och lägga dig?

Om du känner dig trött, att immunförsvaret inte är på topp - och kanske inte humöret eller tålamodet heller? - prova att lägga dig lite tidigare och få en extra timmes sömn. Timmarna mellan kl. 22.00-02.00 är viktigast. Ju fler av dessa timmar du kan sova, desto bättre.

För att stimulera melatoninet (sömnhormon) och förbereda kroppen på att det snart är sovdags; släck ner lite i ditt hem och stäng av alla bildskärmar. Sätt dig och kura skymning! Jo, jag vet... Det är supersvårt för oss moderna människor att "bara sitta och inte göra någonting". Om du också känner så har jag ett tips till dig! Prova den nya trenden med att måla målarbok för vuxna. Det är både avstressande och terapeutiskt. Dessutom utvecklar det din kreativitet.

Tänd några ljus. Sätt på lite lugn, avslappnande musik. Plocka fram din målarbok och några fina färgpennor. Chansen är stor att även barnen kommer uppskatta den här lugna mysstunden.

En lugn och skön nedtrappning för en god natts sömn.

#stress #sömn #melatonin #målarbok #kuraskymning #immunförsvar

3 views

Följ Vitalista på: 

  • Instagram Clean Grey
  • Facebook Clean Grey

© 2015 Vitalista Foto: Mattias In De Betou & Stella Cocozza