Clean Reset - 3 effektiva steg till din läkande kost



Går du runt och mår lite halvdant? Kanske har du ofta huvudvärk, låg energi, hudproblem eller dras med magbesvär? Känner du dig deppig eller orolig i största allmänhet, men vet inte varför? Eller har du tydliga tecken på inflammation i kroppen och kanske till och med är diagnostiserad med en autoimmun sjukdom?

Visste du att dolda matintoleranser ofta ligger bakom just den här typen av ohälsosymtom? Mycket av den mat som är vanlig på våra tallrikar idag skapar inflammation i vår kropp. När du äter mat som ditt immunförsvar reagerar på försvåras läkning och det skapas en grogrund för sjukdom och ohälsa. De goda nyheterna å andra sidan är att du med matens hjälp förstås kan skapa de rätta förutsättningarna för både läkning och hälsa - en tugga i taget.

För många av mina klienter som jag coachar blir det aktuellt att göra en s.k. elimineringsdiet. En elimineringsdiet är en metod som hjälper dig att systematiskt ta reda på vilken mat som stör ditt immunförsvar och orsakar dina ohälsosymtom - och vilken mat som stödjer din hälsa och får dig att må bra. Metoden leder dig fram till en individuellt utprovad läkande kost.

När du äter en kost som är utprovad för just dig och din kropp, påbörjas en läkning av symtom och ohälsa. Det går inte att överskatta matens betydelse för vår hälsa. Rätt mat är ingenting mindre än ren medicin!

När man gör en Clean Reset eliminerar man en lång lista av livsmedel under en begränsad tid, t.ex. två veckor. Dessa livsmedel kallas "irritanter" just för att de är kända för att irritera många människors mage, tarm och immunförsvar. Exempel på irritanter är t.ex. vete, gluten, mjölkprodukter, soja, majs, koffein, alkohol, nötter, nattskatteväxter (t.ex. potatis, paprika, aubergine), citron, choklad och fläsk- och nötkött. Som du ser finns det flera livsmedel på listan som faktiskt är nyttiga - om man tål dem, vill säga! Andra livsmedel är sådana som man lite lättare kan räkna ut inte bidrar särskilt positivt till en god hälsa.

När jag coachar mina klienter igenom en Clean Reset så ligger fokus inte bara på att eliminera irritanter, utan också på att under tiden lägga mycket stor vikt vid att boosta kroppen på näring och att läka tarmslemhinnan och balansera tarmfloran. Det gör vi bland annat genom att t.ex. dricka benbuljong (bone broth), mixa gröna smoothies och inkludera surkål eller andra fermenterade grönsaker dagligen. Ofta väljer vi också ut några kosttillskott som passar individen och som stöttar kroppens immunförsvar.

Under minst två veckor elimineras irritanterna ur kosten samtidigt som du fokuserar på näringsboostning och läkning. Därefter börjar det spännande momentet med att systematiskt återintroducera livsmedlen från irritantlistan - ett i taget. Du äter det specifika livsmedlet under ett par dagar samtidigt som du är mycket uppmärksam och observant på hur kroppen reagerar. Här gäller det att vara lyhörd! Ibland är det jättetydligt när kroppen inte gillar ett livsmedel. Ibland är det lite mer subtila reaktioner som man får hålla utkik efter. Det man är uppmärksam på är t.ex. om magen sköter sig annorlunda t.ex. lösare eller hårdare avföring eller illamående. Kanske börjar näsan rinna eller att man får utslag på huden. Kanske känner du dig tröttare än vanligt eller får huvudvärk, eller helt enkelt inte tänker så klart.

Om man märker en negativ reaktion i samband med att man har ätit ett visst livsmedel, så utesluter man det igen. Men de livsmedel från irritantlistan som du inte märker någon reaktion ifrån, kan du lugnt återinföra till din kost igen. Återintroduktionsfasen kan ta några veckor. Processen beror på hur du reagerar på maten som du återintroducerar. Resultatet av en genomförd elimineringsdiet är en individuellt utprovad kosthållning. Utprovad av och för just DIG - din läkande kost: en kost som inte irriterar och triggar ditt immunförsvar och på så sätt bidrar till dina symtom, utan som istället stödjer lugn och läkning.

Clean Reset - 3 effektiva steg till din läkande kost är titeln på den bok som jag håller på att skriva tillsammans med Katarina Hagberg som är frilansskribent och magister i biomedicin från Karolinska Institutet. I boken berättar vi om bakgrunden till metoden och lotsar läsaren igenom en elimineringsdiet på ett pedagogiskt och tydligt sätt. Dessutom kommer det att finnas recept och förslag på veckormenyer. Boken kommer släppas någongång i höst, exakt datum är inte spikat ännu.

Har du frågor eller funderingar är du naturligtvis varmt välkommen att höra av dig till mig på victoria@vitalista.se.

#DinLäkandeKost #boktips #elimineringsdieten #antiinflammatoriskkost

136 views

Följ Vitalista på: 

  • Instagram Clean Grey
  • Facebook Clean Grey

© 2015 Vitalista Foto: Mattias In De Betou & Stella Cocozza