Andas bort din stressmage



Vid stress nedprioriteras immunförsvaret och istället gör sig kroppen beredd för kortsiktig överlevnad (här & nu).

Stress är således en överlevnadsmekanism och den ska vara kortvarig. Men många har idag ett konstant stresspåslag vilket är förödande för hälsan. Långvarig stress ger upphov till fysiologiska förändringar som i sin tur kan ge upphov till vilka sjukdomar som helst eftersom stresspåslaget påverkar kroppen på mängder av negativa sätt.

Blodtrycket ökar, blodkärlen utvidgas och hjärtat pumpar mer blod till musklerna i armar och ben. Ämnesomsättningen påverkas. Omprioriteringar sker i hjärnan och analysförmågan går ner till förmån för mer reflexbaserat beteende (fight or flight). Stress frisätter dessutom stresshormonerna kortisol och adrenalin.

Magen och dess funktion påverkas i allra högsta grad.

Begreppet "stressmage" kommer ju av att magen ofta varken mår bra eller fungerar problemfritt under perioder av stress.

  • matsmältningen nedprioriteras kraftigt

  • blod- och syresättningen av mage och tarm minskar

  • försämrad näringsabsorbtion - vilket är dubbelt allvarligt eftersom kroppen i stress gör av med mycket mer vitaminer och mineraler. Detta leder till risk för näringsbrister.

  • minskad tillverkning av matsmältningsenzymer

  • försämrad tarmflora

  • ökad risk för matintoleranser

Om du konstant är under stress spelar det inte någon roll hur nyttigt du äter, eftersom kroppen inte har förmåga att smälta maten och absorbera näringen på rätt sätt.

Att inte låta stress långvarigt tära på din kropp - och din mage - är en av de viktigaste saker du kan göra för din hälsa.

För att minska stressen behöver du ge dig själv gott om tid för återhämtning. Det finns många stressreduceringstekniker och ofta behöver du använda dig av flera: motionera, sova mer, spendera mer tid utomhus, yoga, meditera eller göra andningsövningar.

Långsam andning och stress är varandras motsatser, vilket gör andningsövningar särskilt effektivt. Andningen är både autonom och viljestyrd och genom att styra din andning, kan du styra din medvetenhet.

Prova den här enkla yogiska andningsövningen och hjälp kroppen släppa stressen

Sitt på golvet i skräddarställning eller på en stol med ryggen rak och kroppen avslappnad.

Vänsterhanden låter du vila i ditt knä.

Använd höger hands fingrar till att växelvis hålla för höger respektive vänster näsborre. Du kan låta höger pekfinger vila i pannan mellan ögonbrynen medan långfingret håller för vänster näsborre och höger tumme håller för höger näsborre. Du ska växelvis andas in genom ena näsborren och ut genom den andra.

Börja genom att ta ett djupt, långsamt och medvetet andetag in genom höger näsborre (medan långfingret håller för vänster näsborre). Stäng sedan till höger näsborre med tummen och andas långsamt ut genom vänster näsborre. Sedan andas du långsamt, djupt och medvetet in genom vänster näsborre och ut genom höger.

Andningsmönstret blir alltså: "in genom höger - ut genom vänster - in genom vänster - ut genom höger" osv.

Fortsätt övningen i tre minuter. Sätt gärna en timer.

Gör den här övningen flera gånger om dagen vid behov.

#stress #andningsövning #matsmältning #stressmage

18 views

Följ Vitalista på: 

  • Instagram Clean Grey
  • Facebook Clean Grey

© 2015 Vitalista Foto: Mattias In De Betou & Stella Cocozza