3 toppentips för bättre sömn!



Att sömnen är jätteviktig för oss människor är nog de flesta medvetna om. Under sömnen läker, städar och förnyar sig kroppen. Det skrev vi mer om här och här.

När du har din grundläggande sömnhygien på plats - dagsljus, rörelse under dagen, nedsläckta skärmar, gå och lägga dig i tid osv. - så finns det ytterligare tips vi kan dela med oss av för att ta din sömn till nästa nivå.

1. Magnesium

Magnesium är ett mineral som de allra flesta idag har brist på. Vi lever stressade liv i högt tempo och stressen ”äter” magnesium. Dagens jordbruk urlakar våra jordar så att maten inte innehåller lika mycket mineraler som förr. Mejeriprodukter och spannmål hämmar dessutom upptaget av magnesium. Magnesium får våra muskler att slappna av, vilket hjälper sömnen. Testa att ta 500-750 mg Magnesium på kvällen, helst i de mest biotillgängliga formerna som slutar på -at: magnesiumcitrat, magnesiumglycinat osv.

2. Blue light blockers

Det blå ljuset signalerar vakenhet och aktivitet till våra hjärnor. Det är inte bara våra TV-, dator- och mobilskärmar som avger blått ljus. Även vanliga lampor avger blått ljus. Så även om du släcker/dimrar ner för att ha mörkare hemma på kvällen så utsätts du för blått ljus ändå. Om man vill kan man då testa att använda så kallade Blue light blockers. Det är glasögon med gul-, orange- eller rödfärgade glas som blockerar bort det blå ljuset. Då kan du somna lite lättare även om det är ljust längre på kvällen. Här är några som vi gillar.

3. Tejpa munnen

Många andas genom munnen på natten utan att vara medvetna om det. Att hålla en lugn och stabil andning genom näsan är ett sätt att sova djupare och att hålla oss kvar i det parasympatiska nervsystemet under natten. Så tipset här är att tejpa igen munnen på natten. Det här tipsar även Anders Olsson om i avsitt 13 av Hälsosnack med Lotta & Victoria. Sätt en bit kirurgtejp över munnen men spara en glipa i varje mungipa så att du snabbt kan dra loss tejpen vid behov. Vi vet många som sover med tejpad mun och aldrig kan tänka sig att sluta. Ett så effektfullt, enkelt och billigt sätt att förbättra sömnen. Det här med att tejpa munnen kan ju låta lite läskigt om du aldrig har testat. Då kan det vara bra att börja att testa med att tejpa igen munnen en stund på kvällen när du är vaken, tills du känner dig trygg nog att ha den på under natten.

Lycka till och sov gott!

Om du vill ha fler tips om sömn eller individuell hjälp med din hälsa så erbjuder vi hälsocoaching till dig som vill komma igång med hälsosammare och härligare vardagsvanor. Läs mer på Vitalista.se under fliken "Hälsocoaching".

Vi föreläser också! Till exempel på företag med vår uppskattade föreläsning med konkreta tips för en effektivare och hälsosammare arbetsdag. Välkommen att mejla oss på info@vitalista.se för mer information om du vill att vi kommer till din arbetsplats.

Vår bok Clean Reset - 3 effektiva steg till din läkande kost hjälper dig att ta reda på vilken mat som just du mår bra av. Den hittar du i bokhandeln eller till exempel här.

#sömn #biohack

80 views

Följ Vitalista på: 

  • Instagram Clean Grey
  • Facebook Clean Grey

© 2015 Vitalista Foto: Mattias In De Betou & Stella Cocozza