Är ägg bra mat?



Ägg är väldigt näringsrik och lättsmält mat. Råa äggulor har jämförts med bröstmjölk då de kan absorberas nästan helt och hållet utan att behöva spjälkas. Det gör ägg särskilt bra för dig med känslig mage eller magproblem.

En äggula innehåller nästan alla aminosyror, många vitaminer (B1, B2, B6, B12, A, D, biotin), essentiella fettsyror, mycket zink och magnesium. Äggulor är ockå rika på kolin, ett ämne som är viktigt för fettomsättningen samt används för att tillverka en signalsubstans som hjärnan använder för kognitiva funktioner som minne och inlärning.

Ägg hade under en tid dåligt rykte eftersom det innehåller kolesterol. Numera vet man att ägg inte har något att göra med hjärtsjukdom. (Vill man akta sig för dåliga blodfetter ska man akta sig för socker och processade kolhydrater!)

Vissa kan reagera allergiskt på ägg. Om du misstänker att du gör det, så kan du prova att noggrannt separera gulan från vitan och bara äta gulan och se om det känns bättre.

Jag försöker undvika att köpa ägg från livsmedelsbutikerna. Även ekologiska ägg från frigående hönor lämnar mycket att önska när det gäller hönornas möjlighet att leva ett gott liv. Jag litar inte heller på att de har fått ett foder som jag skulle tycka var av god kvalité för att äggen ska bli så hälsosamma som möjligt.

Så istället köper jag ägg av hönor som bor hos en familj på landet. Jag har hälsat på hönorna där och jag vet att de har det bra. De lever mestadelen av sitt liv utomhus där de sprätter och pickar runt i en stor trädgård. Till gänget hör även några ankor och förra gången jag var där fick jag tre stycken ankägg med mig hem. Jag tror aldrig jag har ätit ankägg tidigare. Jag har åtminstone aldrig tillagat några själv.


Ankäggen är väldigt vackra. Lite större än hönsägg, med lite hårdare skal och lite segare och gulare gula. "Hönsmamman" föreslog att jag skulle göra en sockerkaka av dem för det blir en guldig och fluffig kaka. Men jag bestämde mig för att låta mina tre ankägg bli till en lunchomelett.


Jag gjorde en ankäggsomelett med torkade örter, skivad avokado och lättstekt vitlök, grönkål och brysselkål. Så här fin blev den:


Vispa ihop 3 st ankägg (eller vanliga ägg för den delen) med en skvätt vatten (eller mjölk). Krydda med salt, peppar och en massa torkade (eller färska) kryddor som du har hemma. Jag använde oregano, dill och ramslök. Stek på medelvärme, och vänd sedan mha en tallrik för att steka även på andra sidan.

Skala och finhacka ett par vitlöksklyftor och bryn i olivolja i en stekpanna. Skär (lättkokt) brysselkål i mindre bitar och lägg i pannan. Blanda i ett par rejäla nävar sköljd och skuren grönkål. Blanda och stek några minuter.

Skiva under tiden en avokado.

Lägg upp alltammans på en tallrik och du har lunchen klar!

#ägg #matsommedicin #läktarmen #recept

190 views

Följ Vitalista på: 

  • Instagram Clean Grey
  • Facebook Clean Grey

© 2015 Vitalista Foto: Mattias In De Betou & Stella Cocozza